Informatie

  • Woninginbraken neemt toe

    Het aantal woninginbraken blijft nog steeds hoog in de regio Rotterdam-Rijnmond. Uit cijfers blijkt dat het aantal woninginbraken weer toeneemt. De politie surveilleert nog steeds gericht op inbraakgevoelig gebleken locaties en houdt voormalig woninginbrekers nauwlettend in de gaten.

    Daarnaast doet de Forensische Opsporing uitgebreid sporenonderzoek naar de daders en hun gereedschap. Tenslotte pleiten politie en het Openbaar Ministerie voor hogere straffen voor inbrekers. In samenwerking met de politie willen wij u een aantal tips aanreiken om de kans op een woninginbraak te verkleinen. Zie hiervoor de flyer. Een aantal tips ziet u hieronder.

    • Doe de voor- en achterdeur op het nachtslot voordat u gaat slapen, maar ook als u even weg gaat.

    • Sluit ramen (ook het wc-raam) en deuren goed af. Installeer goede sloten (eventueel met het keurmerk ‘Veilig Wonen’). Vergeet niet het schuurtje in de tuin ook te voorzien van goede sloten!

    • Controleer de woning op inbraakgevoelige plaatsen zoals de tuin, de achterdeur, ramen aan de achterzijde, de voordeur en ramen aan de voorzijde.

    • Houd uw sleutels bij u. Laat ze niet aan de binnenzijde van het slot zitten. Ook via de brievenbus kunnen inbrekers bij uw sleutel komen. Doe ook geen labels met naam en adres aan uw sleutelbos

    • en leg ze niet op een ‘geheime’ plaats zoals onder de deurmat of in de bloembak.

    • Overweeg het aanbrengen van een lamp met een sensor bij de voordeur of in de tuin. Dieven staan niet graag in het licht.

    • Stel een tijdschakelaar in voor uw binnenverlichting en laat meerdere lampen branden als u even weg bent.

    • Plak geen briefjes op de deur bij afwezigheid en sluit uw gordijnen niet. Laat niet zien dat u (even) weg bent. Spreek ook op het antwoordapparaat nooit in hoe lang u weg bent. Kies een neutrale boodschap, zoals: “Ik ben op dit moment niet te bereiken, maar spreek iets in”.

    • Zet waardevolle spullen uit het zicht. Gebruik registratiekaarten van de politie om waardevolle spullen te registreren.

    • Ziet u iets verdachts? Bel 112!

    Te downloaden:

  • Wijkveiligheidsplannen

    In september 2007 heeft de gemeenteraad van Westvoorne de kadernota integrale veiligheid vastgesteld. Hierin is onder andere vastgelegd dat alle drie de kernen van Westvoorne een wijkveiligheidsplan krijgen, met daaraan gekoppeld een actieprogramma.

    Het doel van een wijkveiligheidsplan is, dat op deze manier maatwerk geleverd wordt en de aanpak daardoor het meest effectief is. Bovendien is deze aanpak de beste garantie dat bewoners en ondernemers meedoen.

    U kunt de plannen downloaden via onderstaande link.

    Te downloaden:

  • Weet u wat u moet doen bij het vrijkomen van koolmonoxide?

    Koolmonoxide kan vrijkomen wanneer er te weinig zuurstof aanwezig is voor een goede verbranding in bijvoorbeeld de geiser, kachelof cv-installatie. Koolmonoxide ruikt of proeft u niet. Er zijn welaanwijzingen waaraan u kunt zien dat er te weinig zuurstof is voor de gasverbranding en er dus koolmonoxide vrijkomt:

    • Gasvlammen gaan oranje branden in plaats van blauw en branden hoger dan normaal.
    • Wanneer er geen goede verbranding plaatsvindt, ontstaat er ook veelvocht. Daarom kunnen beslagen ramen wijzen op het mogelijk vrijkomen van koolmonoxide.
    •  

    U kunt uzelf voorbereiden op een ongevalmet koolmonoxide door op elke verdieping in de woning tenminste één koolmonoxidemelder op een centrale plaatst te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een halof overloop waar meerdere kamers op uitkomen. Een koolmonoxidemelder gaat af als de hoeveelheid koolmonoxide in de ruimte te hoog dreigt te worden.

     

    Hoe kunt u een ongeval met koolmonoxide voorkomen?

    • Zorg ervoor dat er altijd frisse lucht in huis kan stromen, zeker in de winter als de verwarming aanstaat!
    • Laat de mechanische ventilatie aanstaan en houd ventilatiegaten en roosters open. De mechanische ventilatie voert de binnenlucht met een ventilator continu af naar buiten Vaak zit de stekker in de meterkast of dichtbij de verwarmingsketel.
    • Laat gasapparatuur jaarlijks controleren door een vakman, dan is de kans op een defect kleiner.
    • Heeft u een open haard, laat dan de schoorsteen elk jaar vegen om verstopping te voorkomen.

     

    Wat moet u doen bij het vrijkomen van koolmonoxide?

    • Zet alle ramen en deuren open, er moet namelijk zo snelmogelijk zuurstof binnenstromen.
    • Sluit de gastoevoer af.
    • Ga naar buiten.
    • Bel112 voor hulp.
  • Weet u wat u moet doen bij extreem weer?

    Als er extreem weer op komst is, geeft het KNMI een voorwaarschuwing of weeralarm via radio, televisie en internet. Voor meer informatie kunt u kijken op de website van het KNMI.

    Hoe kunt u zich voorbereiden op extreem weer?

    • Blijf op de hoogte van de weersverwachting via de radio, televisie en het internet.
    • Zorg ervoor dat u altijd een deken, een warme jas en een fles water in uw auto heeft liggen.
    • Als u ergens naartoe gaat, neem dan uw mobiele telefoon en oplader mee.
    Wat kunt u doen bij extreem weer?
    • Blijf bij een uitgegeven weeralarm thuis.
    • Moet u toch de deur uit, neem dan voldoende voedsel, water, dekens, warme kleding en een mobiele telefoon mee. Laat anderen weten waar u heen gaat en via welke route u rijdt.
    • Wacht met het melden van schade tot het ergste noodweer voorbij is. Dit om de hulpdiensten niet te overbelasten.
       
  • Weet u wat u moet doen bij brand?

    U moet er niet aan denken dat u op een nacht wakker schrikt omdat er brand is. Hoe brengt u uzelf, uw kinderen en huisdieren in veiligheid? Het is heel belangrijk om brand snel te signaleren. Bij brand telt namelijk elke minuut. Hoe eerder de brand wordt opgemerkt hoe meer tijd u heeft om familie en uzelf in veiligheid te brengen. Daarom is het heel belangrijk om rookmelders te hebben. Rookmelders signaleren brand eerder dan u!

    Tips om brand te voorkomen:


    o Maak het pluizenfilter van uw wasdroger na elk gebruik schoon
    o Maak het filter van de afzuigkap eens in de drie maanden schoon of vervang deze
    o Zet de televisie en computer ’s nachts helemaal uit (dus niet op stand-by)
    o Rol kabelhaspels bij gebruik altijd helemaal uit. Gebruik deugdelijke stekkerdozen
    o Rook niet in bed
    o Houd waxinelichtjes en kaarsen uit de buurt van brandbare materialen. Blaas kaarsen uit als u de kamer verlaat
    o Laat de schoorsteen jaarlijks vegen door een erkend bedrijf
    o Laat de geiser, kachel en/of CV installatie jaarlijks controleren door een erkend installateur

    Hoe goed u ook voorbereid bent en uw best hebt gedaan om het te voorkomen, toch kan het gebeuren; brand in uw huis. Het belangrijkste is dat u uzelf en familie in veiligheid brengt en zo snel mogelijk 112 belt.

    Het is misschien moeilijk voor te stellen dat uw huis in een doolhof verandert als er brand uitbreekt. Zelfs in ruimtes die u goed kent, raakt u bij rookontwikkeling uw oriëntatie kwijt. Zorg dus in elk geval dat u op tijd gewaarschuwd kunt worden en zorg voor rookmelders.

    Volg bij brand de volgende tips op:

    1. Blijf kalm.
    2. Alarmeer je medebewoners. Denk aan huisdieren.
    3. Kun je niet meer door de rook heen kijken? Blijf laag bij de grond, want rook stijgt op.
    4. Verlaat zo snel mogelijk je woning
    5. Houd deuren en ramen zoveel mogelijk gesloten: doe de deur achter je dicht. Een deur houdt namelijk brand tegen en geeft jou dus meer tijd om weg te komen.
    6. Verzamel buiten op een vooraf afgesproken plaats.
    7. Bel buiten zo snel mogelijk 112.
    8. Waarschuw je buren.
    9. Meld bijzonderheden aan de brandweer.
     

  • We gaan meer voor elkaar betekenen

    U bent zich er misschien niet van bewust, maar de gemeente is op breed terrein voor u actief. En dat wordt alleen maar breder gezien de extra taken op het gebied van werk, zorg en jeugd, die vanaf 2015 van de rijksoverheid naar de gemeenten gaan.

    Dat is een logische ontwikkeling. Veel keuzes kunnen dichter bij huis sneller en efficiënter worden gemaakt. Daarom is de gemeente al langer bezig met het overnemen van landelijke taken. Neem de ondersteuning van ouderen, gehandicapten en mensen met een psychische stoornis. Ook als u (tijdelijk) geen inkomen uit werk heeft, bent u bij de gemeente al aan het juiste adres.

    De verschillen tussen gemeenten

    Elke gemeente heeft de taak om nationale wetten uit te voeren op het gebied van b.v. onderwijs, bijstand en burgerzaken. En dient de benodigde voorzieningen te treffen. Daarnaast is er ruimte voor eigen beleid. Dat is noodzakelijk om te kunnen inspelen op de lokale situatie en vragen. De ene gemeente is de andere niet. Elk bestuur maakt eigen keuzes. Afhankelijk van de prioriteiten kan de hoogte van de belastingen per gemeente afwijken. Voor alle gemeenten geldt dat ze straks meer verantwoordelijkheid krijgen. De gemeente, dat bent u ook zelf. Het is van belang om samen vorm te geven aan de nieuwe rol. En dat is ook mogelijk. Door mee te denken en mee te doen. Om te beginnen door te stemmen bij de gemeenteraadverkiezingen op 19 maart.

    We blijven goed voor elkaar zorgen

    Het ligt meer voor de hand om een lokaal vraagstuk gemeentelijk aan te pakken dan landelijk. U en uw gemeente weten eerder wat er in uw omgeving speelt. Door het samen te doen - gemeenten, inwoners en andere partijen (zoals zorgaanbieders) - kunnen we oplossingen op maat maken.
    Dat bespaart veel problemen, energie en geld. Geld dat ook van u is en we maar één keer kunnen uitgeven. Er zal gekozen moeten worden. De tijd van vanzelfsprekendheid is voorbij. Maar door het anders met elkaar te organiseren en zorgvuldig te kijken waar hulp echt nodig is, kunnen we goed voor elkaar blijven zorgen. Dat vraagt niet meer geld, maar meer betrokkenheid. Van iedereen.

    Meer betekenen

    Ze gaan meer voor u betekenen: de raadsleden, wethouders, burgemeesters, medewerkers van uw gemeente en alle samenwerkingspartners. Maar ook u kunt meer betekenen voor uw gemeente. Als u bijdraagt aan activiteiten die in uw straatje liggen, zoals het schoonhouden van uw buurt of een boodschap doen voor een buur, kunt u meehelpen om de problemen op te lossen die binnen het bereik liggen van de gemeente en u. Als we meer voor elkaar gaan betekenen kunnen we een heel eind komen. Misschien wel verder dan we ooit dachten.

  • Wat te doen bij een verkeersongeval

    U kunt uzelf voorbereiden op deelname aan het verkeer door voordat u de weg op gaat naar de actuele verkeerssituatie en weersverwachting te kijken. Deze informatie is te vinden op www.anwb.nl en op NOS teletekst, vanaf pagina 700. Bent u eenmaal op weg? Luister dan in de auto naar de verkeersinformatie. Zorg er altijd voor dat u uw mobiele telefoon, iets te drinken, een warme jas en een deken bij u heeft in uw auto. Het is ook belangrijk om in uw auto een veiligheidshamer (om een ruit mee in te slaan) te monteren. Monteer de veiligheidshamer op een plek waar u vanuit de autostoel bij kunt.
     

    Wat bij een verkeersongeval op de weg?
    • Raakt u betrokken bij een groot verkeersongeval, ga dan zo snel mogelijk de auto uit en zoek een veilige plek, bijvoorbeeld achter de vangrail.
    • Bel 112 voor hulp.
    • Houd de vluchtstroken vrij voor de hulpdiensten. Loop nooit over de rijbaan, dit is levensgevaarlijk!
    • Ga niet langzaam rijden of stilstaan bij een ongeval. Zo veroorzaakt u files of mogelijk zelfs nieuwe ongelukken.
    • Raakt u met uw auto te water, probeer dan de auto zo snel mogelijk te verlaten. Doe de verlichting aan, maak u gordels los, open het zijraam (of sla deze in met de veiligheidshamer) en verlaat de auto. Kijk voor nog meer tips op: www.hulpbijautotewater.nl.
    Wat bij een verkeersongeval in een tunnel?
    • Zet de auto langs de kant.
    • Blijf bij elkaar.
    • Luister naar wat er door de luidsprekers wordt omgeroepen.
    • Zoek de dichtstbijzijnde vluchtdeur en verlaat de tunnel. Let op de pijlen en de verlichte borden in de tunnel. 
    • Is er veel rook? Blijf dan zo laag mogelijk bij de grond en houd een (natte) zakdoek voor neus en mond.
       

     

  • Wat te doen als de sirene gaat

    Ga direct naar binnen

    Sluit deuren en ramen

    Luister naar Radio Rijnmond (93,4 FM of 96.1 op de kabel)

  • Wat doet u bij een ramp?

    Als er een ramp gebeurt, moet iedereen dat snel weten. Hiervoor worden de sirenes gebruikt, die elke eerste maandag van de maand om 12.00 uur getest worden.



    Weet u wat u moet doen als de sirenes af gaan?


    Hoort u de sirene dan weet u dat er in het gebied waarin u zich bevindt mogelijk gevaar dreigt. Stem dan af op RTV Rijnmond. Als de sirene stopt, houdt dit niet in dat het gevaar geweken is! De sirene kan een paar keer achter elkaar afgaan en moet dan lange tijd opladen. Luister dan naar Radio Rijnmond voor verdere berichtgeving.



    De calamiteitenzender
     

    RTV Rijnmond is in de regio Rotterdam-Rijnmond de officiële calamiteitenzender. Luister naar radio Rijnmond, kijk naar TV Rijnmond of ga naar www.rijnmond.nl. De gemeente Westvoorne maakt voor het geven van informatie tijdens een incident ook gebruik van de gemeentelijke website en kan de landelijke crisisweb-site www.crisis.nl inzetten. Als er een speciaal informatienummer wordt opengesteld, wordt dit telefoonnummer bekendgemaakt via RTV Rijnmond. Bij een landelijke ramp of crisis wordt de publieke omroep/Nederland 1 ingezet als nationale calamiteitenzender. De etherfrequentie van Radio Rijnmond is 93.4 FM en de kabelfrequentie in de gemeente Westvoorne is 96.1.

    Vanaf september wordt er vanuit de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) een proef gestart met de website www.rijnmondveilig.nl. Bij een crisis kan er met één druk op de knop vanuit de gezamenlijke hulpdiensten snel een alarmerings- en/of informatiebericht worden verspreid via verschillende media. De berichten kunnen een handelingsperspectief bieden of u informeren over een incident bij u in de buurt.

    Om de alarmeringsberichten te ontvangen moet u zich aanmelden op de website RijnmondVeilig.nl. U kunt daar kiezen op welke manier u de berichten wilt ontvangen. Zo kunt u kiezen of u alleen een sms of e-mail of dat u alles wilt ontvangen.

  • Wat doet de gemeente Westvoorne bij een ramp

    Samen met de gemeente Westvoorne wil de VRR u op deze plek informeren over wat u zelf kunt doen om uw eigen omgeving veiliger te maken. Zo krijgt u tips wat u moet doen bij een explosie, brand of kernongeval, maar ook over hoe u zich het beste kunt voorbereiden op een overstroming of langdurige stroomstoring. Daarnaast kunt u lezen hoe de gemeente Westvoorne zich voorbereidt op een grote crisis of ramp.

    De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de gemeente Westvoorne treffen veel maatregelen om incidenten te voorkomen. Maar als er toch een incident plaatsvindt, zijn we goed voorbereid. Dit doen we onder andere door veel te oefenen. Zowel de hulpverleningsdiensten op straat als de ambtenaren in crisisstafen oefenen op verschillende niveaus. Iedere gemeente in de regio heeft een Gemeentelijke Veiligheidsstaf (GVS), die bij incidenten de zorg voor de inwoners van de gemeente op zich neemt. Daarbij kun je denken aan het waarschuwen en informeren van de burgers, de voorziening van primaire levensbehoeften zoals schoon drinkwater, maar ook de zorg na een grote calamiteit of een ramp.

    Een Veiligheidsstaf bestaat uit gemeente-ambtenaren en vertegenwoordigers van de hulpverleningsdiensten: brandweer, politie, de milieudienst, en de Geneeskundige Hulpverlening bij ongevallen en rampen (GHOR). De Veiligheidsstaf adviseert de burgemeester bij het nemen van soms moeilijke beleidsbeslissingen waar ingewikkelde afwegingen gemaakt moeten worden. De burgemeester is voorzitter van de Gemeentelijke Veiligheidsstaf.

    Op 12 mei oefende de staf van de gemeente Westvoorne. In het scenario stond een aanrijding met een tankwagen met gevaarlijke stoffen en de gevolgen hiervan voor de inwoners centraal. Ook was één van de oefendoelen het verplaatsen van de Veiligheidsstaf naar een veilige locatie vanwege de ontruiming van het gemeentehuis. Er was vooral aandacht voor de communicatie naar de inwoners van de gemeenten, de onderlinge samenwerking tussen de verschillende diensten en de besluitvorming binnen de Veiligheidsstaf.

    ‘Een crisis kun je niet voorbereiden, maar door te oefenen ga je wel beter voorbereid een crisis in. Laat het vooral bij oefenen blijven’, aldus burgemeester Peter de Jong.

  • Vrijwilligersverzekeringen

    Soorten verzekering

    1. Aansprakelijkheidsverzekering Vrijwilliger

    • Vrijwilliger stoot dure vaas om tijdens collecteren.

    2. Ongevallen- en persoonlijke eigendommenverzekering Vrijwilliger

    • Vrijwilliger helpt met het schilderen van het clubhuis en valt van de trap

    3. Aansprakelijkheidsverzekering rechtspersonen

    • Vrijwilligersorganisatie wordt aangesproken omdat een vrijwilliger schade heeft toegebracht aan derden.

    4. Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering voor Rechtspersonen

    • Vrijwilliger Wim zit als voorzitter in het bestuur van de hockeyvereniging. Penningmeester Bert gaat over tot de aankoop van een kunstgrasveld. Achteraf blijkt dat de aankoop niet kan worden gefinancierd, doordat de penningmeester de administratie niet op orde heeft. De leverancier van het kunstgrasveld stelt vervolgens ieder bestuurslid (dus ook Wim) in het privévermogen aansprakelijk voor de geleden schade.

     

    Dient er een urenadministratie bijgehouden te worden?


    Nee, een urenadministratie is niet nodig. Elke vrijwilliger binnen de gemeente die onder de definitie van vrijwilliger valt, is verzekerd. Dus ook eenmalige activiteiten, zoals de vrijwilliger die helpt bij de jaarlijkse Sinterklaasintocht is verzekerd. Overigens is een naamsregistratie van vrijwilligers ook niet nodig.

     

    Is er sprake van een leeftijdsgrens?

    Nee, er wordt geen onderscheid gemaakt in leeftijd. Ook oudere vrijwilligers vallen onder de dekking van de verzekering.

     

    “Wij zijn een organisatie met vrijwilligers en beroepskrachten. Is onze bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering overbodig?”

    Nee, de Aansprakelijkheidsverzekering voor Rechtspersonen uit het PlusPakket dekt alleen risico’s die verband houden met het vrijwilligerswerk. Bijvoorbeeld de werkgeversaansprakelijkheid met betrekking tot de vrijwilliger. Het doel van deze verzekering is dat de risico’s voor de vrijwilliger zo goed mogelijk zijn afgedekt. Kortom: de vrijwilliger mag niet in de kou blijven staan!

     

    Mijn gemeente heeft een vrijwilligersverzekering, maar ik ga vrijwilligerswerk doen in een andere gemeente, ben ik nu ook verzekerd?

    Vóór 16 februari 2009 was de voorwaarde om in aanmerking te komen dat de organisatie waar de vrijwilliger vrijwilligerswerk verricht gevestigd moest zijn in de gemeente Westvoorne. Vanaf 16 februari 2009 is de dekking uitgebreid: vrijwilligers uit een verzekerde gemeente, die vrijwilligerswerk gaan doen in een andere gemeente, zijn verzekerd op de polis van de woongemeente. In die gevallen waarin de andere gemeente ook is verzekerd voor vrijwilligersactiviteiten, of de organisatie waarvoor de activiteiten worden verricht een eigen vrijwilligersverzekering heeft, zal de vrijwilliger via de ‘werk’gemeente of de vrijwilligersorganisatie verzekerd zijn. Dus een vrijwilliger uit een verzekerde gemeente is altijd verzekerd.

    Een voorbeeld ter verduidelijking.
    Meneer Jansen, woonachtig in de gemeente Westvoorne, verzekerd bij Centraal Beheer Achmea, gaat vrijwilligerswerk verrichten in de gemeente Hellevoetsluis. Als de gemeente Hellevoetsluis of de organisatie in Hellevoetsluis verzekerd is voor vrijwilligers, is de heer Jansen verzekerd in Hellevoetsluis of via de organisatie. Zijn Hellevoetsluis en de organisatie nu niet verzekerd, dan is de heer Jansen verzekerd via de VNG Vrijwilligersverzekering van Westvoorne.

     

    “Hoe weet Centraal Beheer Achmea of een persoon als vrijwilliger actief is geweest tijdens het ontstaan van de schade?

    De organisatie waarvoor de persoon vrijwilligerswerk verricht zal moeten verklaren dat de schade is ontstaan tijdens vrijwilligerswerk. 

    Wat te doen bij schade?

    De vrijwilliger of rechtspersoon stuurt het digitale schadeformulier (verkrijgbaar via de gemeente) naar de gemeente. Voordat de schadeclaim door de gemeente (digitaal) wordt ingediend bij de verzekeraar, kan de gemeente desgewenst de gegevens nagaan bij de verenigingen of organisaties. Op deze wijze is te controleren of iemand terecht een claim indient. De schade wordt rechtstreeks met de benadeelde afgewikkeld. Indien er sprake is van een eigen risico, zal dit met de rechtspersoon worden afgewikkeld. De gemeente wordt op de hoogte gehouden van de afwikkeling van de schade.

    Definitie vrijwilliger:

    De vrijwilliger is degene die in enig organisatorisch verband onverplicht en onbetaald werkzaamheden verricht ten behoeve van anderen en/of de samenleving waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend.

    Uitgesloten zijn vrijwillige brandweer, vrijwillige politie, mensen die een maatschappelijke stage verrichten.


     

  • Vrijwilligers werkgroep Ouderen

    Hera Moree, Joke Dijkstra & Jaap van Gurp

    Op de snikhete zaterdag 4 juli werd tijdens het jaarlijkse feest van stichting Werkgroep Ouderen Rockanje/ Trefpunt Oostvoorne drie kanjers van vrijwilligers speciaal in het zonnetje gezet.

    Hoewel de meeste stoelen bij het landhuis van landgoed Olaertsduijn in de schaduw waren geplaatst, werd er menig zweetdruppeltje weggeveegd. Zéker bij de genomineerden, want géén van hen was voorbereid op deze extra aandacht.

    De één na de andere spreker richtte zijn of haar lovende woorden tot hen, waar het Centrum voor Vrijwilligerswerk ook een steentje aan bijdroeg door tegen Hera Moree te zeggen hoe gewaardeerd zij wordt voor haar nooit aflatende verzorging van het printwerk en de administratie van de diverse uitjes, nee géén zilver- of Amsterdamse uitjes, maar de dagtochtjes waarvan de registratie van de mee te nemen rollators voor haar rekening komt. Met zichtbaar plezier helpt ze bij de maandelijkse Bingo en ook bij de wekelijkse Klaverjasmiddagen. Voor zo'n klein vrouwtje als Hera is, doet ze vaak klusjes die wel eens te zwaar lijken, maar bovenal is één van de zwaarste taken van haar die van bestuurslid van de Stichting.

    Ook Joke Dijkstra werd gecomplimenteerd voor haar vrijwilligerswerk. Zij verzorgt al jaren de verkoop van de overbekende koffiekaarten. Samen met de geldkist zit zij als een ware bankier altijd paraat bij activiteiten. Ook het bestellen van hapjes en drankjes én de ingrediënten van de honderden pannenkoeken behoren tot haar taak. Uiteraard weet ze heel scherpe prijzen te bedingen. Een mini high-tea voor meer dan honderd gasten is voor haar een peuleschilletje. Net zoals de daarbij behorende afwas van de kopjes en het opruimen van de boel.

    De derde kanjer is Jaap van Gurp. Een naam die makkelijk in de mond te nemen is: "Jaap, kun jij dat even doen"? en "Jaap: Wil je even komen helpen?". Dat wordt intussen al jaren geroepen. Hij heeft zijn sporen vooral bij de rommelmarkten verdiend. Het verzamelen, sorteren en uitzoeken van spullen is hem op het lijf geschreven. Hij zet tenten op voor tuinfeesten en markten. En voor het varend Corso gaat hij voortvarend te werk. Stapels afwas gingen al door zijn handen, niet dat hij nu rimpelige handjes heeft, nee hij vult en leegt de afwasmachines. Hij is een Bezige Bij, geboren in Den Bommel, dus is de gekscherende uitdrukking ‘De Bezige Hommel uit Den Bommel’ misschien meer bij hem op zijn plaats.

    Kortom, voornoemde vrijwilligers verrichtten al jaren vele hand-en spandiensten en verdienden daarvoor een certificaat, een boeket bloemen en een cadeaubon van het Centrum Vrijwilligerswerk.

  • Veranderingen in de zorg

     

    3 Decentralisaties

    Gemeenten krijgen niet alleen de opdracht om de decentralisaties uit te voeren, maar ook om dit met minder geld te doen dan de Rijksoverheid dit nu doet. Gemeenten moeten het dus op een andere manier doen. Dat kan bijvoorbeeld door de zorg en ondersteuning slimmer te organiseren en door aanbieders met elkaar te laten samenwerken. Daarnaast zal de gemeente ook meer van inwoners zelf vragen. Alleen samen met onze inwoners, lokale organisaties en vrijwilligers  kunnen we deze enorme uitdaging aan en kunnen we inwoners die dat nodig hebben, blijven ondersteunen.

    De krachten gebundeld

    Niet alleen samenwerking met inwoners en lokale organisaties is belangrijk, ook de samenwerking met andere gemeenten. Elke gemeente staat immers voor dezelfde uitdaging. Daarom hebben de gemeenten Westvoorne en Hellevoetsluis de handen ineen geslagen. Beide gemeenten hebben in 2013 gezamenlijk plannen ontwikkeld voor de drie decentralisaties. Het resultaat is het beleidsplan ‘De krachten gebundeld’. Het plan beschrijft een ‘foto’ van hoe we als gemeenten het eindresultaat voor ons zien.

    In 2014 staan we voor de uitdaging om deze plannen te vertalen naar concrete stappen die we, samen met inwoners en organisaties, willen en moeten zetten om het eindresultaat te realiseren. Bij het nadenken over en het zetten van deze stappen vinden we het belangrijk om ook inwoners en organisaties te betrekken. Want als gemeente willen we deze stappen zoveel mogelijk samen met u maken.

    In de startblokken

    Op dit moment zijn we (gemeente Westvoorne en gemeente Hellevoetsluis) druk bezig om de ‘startblokken’ hiervoor klaar te zetten. We zullen u als inwoners en organisaties binnenkort informeren over de verschillende manieren waarop u mee kunt denken en mee kunt doen. De verwachting is dat we in april klaar staan. We hopen dat er vele betrokken inwoners en organisaties met ons aan de start zullen verschijnen!

    Wilt u meer weten?

    Op het moment van het schrijven van dit artikel zijn nog niet alle genoemde wetten aangenomen door het Kabinet. Daarom is het nu nog niet zeker wat de gevolgen voor onze zorgcliënten zullen zijn. Zodra de wetten definitief zijn, zullen wij u op verschillende manieren actief informeren over de toekomstige veranderingen, bijvoorbeeld via deze website, maar ook via de lokale kranten en de gemeentepagina in Weekblad Westvoorne.

  • Veel gestelde vragen over de nieuwe zorgtaken van de gemeente

    Als u zelf, uw kind, uw ouder(s) of partner op dit moment gebruik maakt van zorg of hulp vanuit de AWBZ, Wmo of Wet op de Jeugdzorg dan zijn het spannende tijden. Er is veel onzekerheid over hoe de zorg straks eruit gaat zien. De zorg wordt nu nog door de rijksoverheid of provincie betaald, maar vanaf 1 januari 2015 worden bijna alle zorgtaken naar de gemeente “gedecentraliseerd”. Er komt dus een nieuw stelsel waar wij als gemeente verantwoordelijk voor worden.
    De gemeente Westvoorne heeft in de afgelopen maanden een visie geformuleerd op de nieuwe zorgtaken. Deze visie is in februari 2014 vastgesteld door de gemeenteraad. In het onderstaande stuk hebben we geprobeerd onze beleidsvisie zo kort en duidelijk mogelijk op te schrijven.
    Op dit moment zijn de nieuwe wetten nog niet allemaal aangenomen en daardoor zijn nog niet alle feiten bekend die voor de gemeente en inwoners van belang zijn. Zo is nog niet bekend hoeveel geld de gemeente krijgt om deze taken uit te voeren en weten we ook nog niet precies hoeveel en welke inwoners nu gebruik maken van deze zorg en hulp.
    Gelukkig zijn er ook dingen al wél bekend en als gemeente zijn we al een aantal maanden volop bezig met de voorbereidingen. Het zal in de loop van dit jaar dan ook steeds duidelijker worden hoe de gemeente de nieuwe taken precies in gaat vullen.

    Klik op onderstaande links als u vragen heeft over:

  • Overwinterende vliegen ontwaken in het voorjaar

    Het moment dat weer overlast wordt ondervonden van vliegen is weer aangebroken. In tegenstelling tot overlast van (kamer)vliegen in de zomerperiode betreft het in deze periode vaak vliegen die behoren tot de zogeheten overwinterende vliegen, klustervliegen, herfstvliegen en grasvliegen. Om te overwinteren zoeken ze vaak een plek in gebouwen waar ze in het najaar in grote aantallen op af komen. Via allerlei openingen die in gebouwen aanwezig zijn, trachten ze binnen te dringen. Vaak in spouwruimten, maar soms ook verder in het gebouw. Wanneer de temperatuur in het voorjaar weer stijgt, ontwaken ze om weer naar buiten te gaan. Grote aantallen kunnen echter ook in onze woningen terecht komen en voor overlast zorgen.

    De genoemde soorten leven en ontwikkelen zich in het veld, buiten gebouwen. De herfst-vlieg leeft als volwassen mannetje van o.a. honing en stuifmeel, het vrouwtje is te vinden in de omgeving van koeien en paarden, terwijl de larven voornamelijk leven van koeien- en paardenmest. De larven van de klustervlieg leven in regenwormen, terwijl de larven van de kleinere grasvlieg zich voornamelijk in ongemaaid, doorgaans verwaarloosd grasland ontwikkelen.

    Als oplossing van de overlast kan het beste gekozen worden door ramen open te zetten zodat de vliegen naar buiten kunnen. Wanneer dit niet mogelijk is kan van een stofzuiger een oplossing bieden. Tracht zo veel mogelijk inzet van bestrijdingsmiddelen te voorkomen. Dit kan namelijk leiden tot andere problemen en is niet goed voor het milieu. Wanneer de vliegen weer naar buiten zijn vertrokken moeten de openingen worden opgespoord en zodanig te worden dichtgemaakt dat de vliegen in het najaar niet opnieuw kunnen binnendringen.

    Twijfelt u aan de vliegensoort of aan de juiste oplossing, neem dan contact op met het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen te Wageningen.

    Tel. 0317-419660

    Email: info@kad.nl

  • Overgangsrecht VWS

    Te downloaden:

  • Opruimplicht hondenpoep

    Binnen de bebouwde kom in de gemeente Westvoorne geldt een opruimplicht; hondenbezitters moeten zelf de poep van hun hond(en) opruimen. Echt leuk zal het nooit worden, het zelf opruimen van de hondenpoep.
    De gemeente heeft speciale hondenpoepbakken met gratis zakjesdispensers geplaatst op de erkende klachtenlocaties. De automaten zijn zo geplaatst dat u tijdens uw wandeling altijd één of meerdere bakken kunt tegen komen. Na het oprapen van de hondenpoep, kunt u het poepzakje weer in de afvalbak weggooien. U kunt het ook thuis weggooien bij het restafval (dus niet bij het GFT-afval).

    In de bijlagen vindt u overzichtskaarten van Rockanje en Oostvoorne met daarop de locaties waar u deze zakjesdispensers kunt vinden. Wanneer de zakjesdispensers leeg zijn verzoeken wij u dit door te geven aan de Buitendienst via (0181) 48 24 33.

    Te downloaden:

  • Onze vrijwilligers: Lijntje Lagendijk en Joos den Bakker

    Een grotere verrassing was haast niet mogelijk voor de dames Lijntje Lagendijk en Joos den Bakker toen we ze vroegen om hun werkzaamheden in de kraam op het Visfeest in de Stuifakkers 'even' neer te leggen. Eén, twee drie gebeurde dat ook niet, want:"we zijn bezig en kunnen niet zomaar weglopen" was hun verweer. Nog enigszins tegenstribbelend kwamen ze toch aangelopen. Met opgetrokken wenkbrauwen gingen ze zitten op de voor hun neergezette stoelen, temidden van het visserskoor, familieleden en bewoners. Daar hoorden zij de volgende woorden:

    "Ik ga hier twee unieke vrijwilligers in het Zonnetje zetten, te weten: Mevrouw Lagendijk-Langendoen en mevrouw  Den Bakker-Manintveld. Dat had U beiden niet verwacht hè om, op deze feestelijke vis-party, zo in de aandacht te komen? De reden is dat U zich ‘als een vis in het water’ voelt bij de SWOR. De Stichting Werkgroep Ouderen Rockanje, het vroegere W.O.R, Werkgroep Ouderen Rockanje.

    Al meer dan 25 jaar bent u beide vrijwilliger. Eerst in Verzorgingshuis De Swinshoek aan de Vestalaan en daarna in De Stuifakkers aan de Briggemansdreef. Om daar met veel plezier, enthousiaste en hartelijke aandacht de handen uit de mouwen te steken. Wat bent u beide betrokken! Onder andere verkoopt u spulletjes, zoals curiosa, vanuit de vitrinekasten in het ‘Atrium’. En niet alleen daar, maar ook op de rommelmarkten verricht U veel werk. Bij alle reisjes die door ouderen gemaakt zijn - en nog steeds worden - bent u samen aanwezig en actief. Zo ook bij de jaarlijkse vakantieweek. En dan nog te spreken over de honderden poffertjes die u heeft gebakken - en hopelijk nog zal bakken - voor de driemaandelijkse poffertjes smulpartijtjes.

    Steeds wordt u ingeschakeld bij feestmiddagen en –avonden, waar u aanwezigen inspireert met uw bewonderenswaardige inzet. Dit straalt af op anderen die weer enthousiast worden om mee te doen. Want als u - op uw leeftijd - die blijdschap in het vrijwilligerswerk uitstraalt, willen anderen uw voorbeeld volgen. En dat doet u intussen al decennia lang.

    Waar blijft de tijd, en de tijd vliegt, om maar niet te spreken over het gezegde: ‘de tijd gaat snel, gebruikt hem wel’. Wat u duidelijk heeft gedaan, gezien u beiden al 25 jaar bezig bent met vrijwilligerswerk. Liefde en warmte gaf u aan mensen die het verdienden en daarom verdient u nu als dank:, een bloemetje, een geschenk en een certificaat. Meer foto’s vindt u op www.centrumvrijwilligerswerk.nl/brielle onder 'Nieuws'.

  • Onze vrijwilliger: Nel Janssen

    Kanjer, dat is haar bijnaam. Bijnamen worden vaak negatief gebruikt, maar in haar geval staat het woord voor één en al positiviteit. Zó druk als zij is. En dat is ze al jaren; sinds 1978 een vrijwilliger in hart en nieren. 

    Niet voor slechts één activiteit, maar voor heel veel situaties. Zoals het gastvrouwschap voor de Bingo. Zij verzorgt het spel én de cadeautjes. De Toko wordt door haar bemand. Verjaardagen worden verzorgd door Nel en ook recepties in het restaurant. Altijd kan men in woonzorgcentrum De Leemgaarde in Oostvoorne een beroep op haar doen en op haar rekenen. Een hele prestatie op die leeftijd, al is zij zeer vitaal en gedraagt zij zich jeugdig.

    Er gaat geen activiteit voorbij, zowel kleine als grote, of ze zet haar beste beentje voor en altijd met die vriendelijke lach op het gezicht. Daarom verdiende ze het om in 't Zonnetje gezet te worden met een bijbehorend certificaat, een cadeau en een boeket bloemen. Bedankt Nel!

     

  • Onze vrijwilliger: An de Jong

    Op zaterdag 16 augustus, op het zomerfeest van de Stuifakkers, zat Annie de Jong aandachtig te luisteren hoe Pleun Briggeman in het Zonnetje gezet werd. Na afloop daarvan werd zij naar voren geroepen. Met bonzend hart “Wat...???? Waarom..???” kwam ze naar voren om vervolgens de volgende reeks over haar vrijwilligerswerk aan te horen;

    Een bijzondere vrijwilliger, ja een echt Zonnetje, is mevrouw An(nie) de Jong. Al meer dan 15 jaar is zij vrijwilliger bij de Stichting Werkgroep Ouderen Rockanje. Daar is zij veel met de inwendige mens bezig, omdat ze eten rond brengt. Dat doet zij minstens 2x per week, maar ook vanwege de restaurantservice die ze verzorgt.

    Daarnaast zet An -als er avondjes zijn- koffie, véél koffie voor de grote groep bezoekers en vrijwilligers. Ook in het restaurant schenkt zij de koffie en op de markten.  We ontkomen haast niet aan de gedachte van dat liedje van Rita Corita: ‘koffie, koffie, lekker bakkie koffie’ als we An bezig zien en dat maakt vrolijk. En na die koffie zijn de kopjes vuil en ook daarover draagt zij de zorg, zodat alles weer schoon en opgeruimd is.

    Maar dat bruine vocht is niet het enige dat haar bezig houdt, want ze begeleidt ook mensen bij reisjes. Zowel bij de ééndaagse als de meerdaagse reisjes. Dit is een greep uit al haar activiteiten, er zijn er vast nog meer maar dit waren er in ieder geval meer dan voldoende om eens in het Zonnetje gezet te worden door het Centrum vrijwilligerswerk met bloemen, een certificaat en een cadeau.

  • Onderhoud Cv-ketels huurwoningen naar Energiewacht

    De afgelopen jaren verzorgde het Woonbedrijf het service- en klachtonderhoud aan de Cv-ketels van de huurwoningen. Deze werkzaamheden zijn opnieuw aanbesteed. Vanaf 1 juli 2016 voert de Energiewacht al het onderhoud aan de Cv-ketels voor het Woonbedrijf uit.

    Heeft u vragen of klachten over de Cv-ketel van uw huurwoning? Dan meldt u dat vanaf 1 juli niet meer bij het Woonbedrijf, maar direct bij de Energiewacht:

    • U kunt storingen 24 uur per dag, 7 dagen per week doorgeven aan de Energiewacht via het telefoonnummer 088-5553000

    • Het tweejaarlijks serviceonderhoud aan de Cv-ketel wordt in 2016 weer uitgevoerd door de Energiewacht; hiervoor ontvangt u vanzelf melding van de Energiewacht.

    Heeft u andere vragen of klachten over uw woning? Of heeft u vragen over dit bericht? Neemt u dan contact op met de opzichters van het Woonbedrijf via (0181) 40 80 52 of woonbedrijf@westvoorne.nl.
     

  • Metaaldetectoren

    De gemeente Westvoorne heeft een detectorverbod ingesteld voor een aantal gebieden.
    Het detectorverbod (conform APV Westvoorne artikel 5:39) geldt voor de volgende gebieden/terreinen:

    • Het duingebied Rockanje
    •  Het duingebied Oostvoorne
    • Het waterkeringsgebied Kruinigergors / Steenen Baak.

    Te downloaden:

  • Meest gestelde vragen Jeugdhulp

    Te downloaden:

  • Losloopstrook Brielseweg Oostvoorne

    Te downloaden:

  • Losloopstroken honden binnen en buiten de bebouwde kom

    Naar aanleiding van het vastgestelde hondenpoepbeleid heeft een groep hondenbezitters een petitie getekend om losloopgebieden voor honden binnen Westvoorne aan te wijzen. In oktober 2010 zijn deze gebieden binnen de bebouwde kom aangewezen.

    Inmiddels heeft er veel overleg plaatsgevonden tussen de gemeente, mevrouw Karst namens de hondenbezitters en de beheerders van de recreatie- en natuurgebieden binnen Westvoorne. De uitkomst van deze overleggen is dat er nu ook losloopgebieden aangewezen zijn op de stranden en in de natuur- en recreatiegebieden.


    GZH, Natuurmonumenten en stichting het Zuid-Hollands Landschap hebben binnen hun beheerterreinen gekeken naar locaties waar honden vrij kunnen lopen en spelen. Uiteraard wordt te allen tijde verwacht dat de eigenaar zijn of haar hond onder controle heeft om de flora en fauna in deze gebieden niet meer dan noodzakelijk te verstoren. Buiten de aangewezen gebieden is het dus niet toegestaan om met de hond los te lopen.


    De juiste locatie van deze gebieden kunt u bekijken en downloaden via onderstaande links.

    Te downloaden:

  • Leges 2015 burgerzaken

    Te downloaden:

  • Klachten over de gemeente? Misschien kan de ombudsman u helpen

    In de talloze contacten tussen de gemeente en haar burgers gaat wel eens wat fout. Voelt u zich van het kastje naar de muur gestuurd? Krijgt u niet de informatie waar u alsmaar om vraagt? Wacht u eindeloos op een beslissing? Denkt u dat er niet serieus naar u wordt geluisterd? Misschien kan de gemeentelijke ombudsman van Westvoorne u helpen!

    Vaak lukt het de ombudsman om raderen in beweging te krijgen die voor u helemaal vastgelopen zijn. De ombudsman is onafhankelijk en heeft wettelijk toegang tot alle informatie die nodig is om een klacht over de gemeente goed te kunnen behandelen.

    Gratis

    De hulp van de ombudsman is gratis, maar deze is wel aan spelregels gebonden. Zo moet u de klacht eerst bij de gemeente zelf kenbaar maken. Heeft u dat gedaan, maar blijft een tijdige reactie achterwege of het antwoord bevalt u niet, dan kunt u bij de ombudsman terecht.

    Een tweede voorbehoud is als u tegen een besluit bezwaar of beroep kunt aantekenen. Dan moet u van deze mogelijkheid gebruik maken. Tenzij de gemeente bijvoorbeeld de afhandelingstermijnen overschrijdt of op een andere manier haar eigen regels overtreedt.  

    Voor iedereen

    De gemeentelijke ombudsman is er niet alleen voor bewoners, maar ook voor ondernemers, instellingen en organisaties. Iedereen die vindt dat hij onbehoorlijk door de gemeente wordt behandeld, mag bij de ombudsman aankloppen.

    Als de ombudsman een klacht behandelt, vraagt hij de gemeente altijd om een weerwoord. Hoor en wederhoor zijn belangrijke principes om tot een eerlijke en juiste afweging te komen.

    Bemiddeling

    De ombudsman zal ook altijd proberen om een conflict met de overheid op te lossen. Als twee partijen het met elkaar aan de stok krijgen, is het vaak belangrijker om de ruzie te sussen dan het gelijk van de een of de ander te bewijzen. De meeste klachten worden door bemiddeling afgewikkeld.

    Oordeel

    Lukt dat niet, dan stelt de ombudsman een onderzoek in, dat met een oordeel wordt afgesloten. Dat oordeel, waarbij de klager al dan niet in het gelijk wordt gesteld, wordt in een brief of in een rapport vastgelegd. De ombudsman stuurt het rapport aan u en de gemeente.

    Wie is de ombudsman?

    Mr. Anne Mieke Zwaneveld is sinds 2010 de gemeentelijke ombudsman van Westvoorne  en 6 andere gemeenten in de regio Rotterdam. Zij is benoemd voor een periode van 6 jaar. Haar bureau telt 12 medewerkers en is gevestigd in Rotterdam.

    Mr. Anne Mieke Zwaneveld

    De gemeentelijke ombudsman organiseert speciaal voor de inwoners van Westvoorne een maandelijks spreekuur. Dat wordt gehouden in het Cultureel Centrum De Man aan de Burgemeester Letteweg 30 in Oostvoorne. Het spreekuur is steeds op vrijdag van 11:00 tot 12:00 uur en wel op de volgende data: 

    In 2017 is dat op de volgende dagen: 13 januari, 10 februari, 10 maart, 7 april, 19 mei, 16 juni, 14 juli, 11 augustus, 8 september, 6 oktober, 17 november en 15 december. 

    Hier kunt u zonder afspraak terecht.U kunt ook op het inloopspreekuur van de ombudsman in Rotterdam komen. Dat is elke dinsdag van 9.00 tot 11.30 uur op het adres Meent 106, 4e etage.

    Het is raadzaam om eerst te bellen (010 411 16 00) en de aard van uw klacht toe te lichten. Zo kunnen de medewerkers van de ombudsman beoordelen of ze uw klacht kunnen behandelen.

    Ook raadt de ombudsman bezoekers van het spreekuur aan om eventuele brieven of aantekeningen die over de klacht gaan mee te nemen. Hoe beter de medewerkers van de ombudsman worden geïnformeerd, hoe beter de mensen geholpen kunnen worden.

    Via de website (www.ombudsmanrotterdam.nl) kunt u direct een klacht indienen.

  • Jeugd Rijnmond in Beeld 2011

    Te downloaden:

  • Hoe kunt u zich voorbereiden op een incident?

    Zorg voor een radio op batterijen

    Bij een incident is het belangrijk om te weten wat er aan de hand is en wat u moet doen. Ook als bijvoorbeeld de stroom is uitgevallen. Zorg daarom dat u over een radio met batterijen beschikt en stem deze standaard af op Radio Rijnmond (etherfrequentie 93.4 FM). Dit is in de Gemeente Westvoorne (regio Rotterdam-Rijnmond) de officiële calamiteitenzender.

     

    Zorg voor een noodvoorraad

    Als u tijdens een incident een paar dagen uw huis niet kunt verlaten is het handig om een noodvoorraad in huis te hebben. Ook bij uitval van gas, water of stroom, een ongevalmet gevaarlijke stoffen of extreem weer komt een noodvoorraad goed van pas. Kijk op de website www.nederlandveilig.nl/noodsituatie voor meer tips.

     

    Bedenk wat u moet doen bij een evacuatie

    Het kan zijn dat u halsoverkop uw huis moet verlaten. Zorg dan dat u weet wat u moet meenemen. Denk aan verzekeringspapieren, medicijnen en paspoort of identiteitskaart.

     

    Denk aan mensen die extra hulp nodig hebben

    Ga na of er mensen in uw omgeving zijn die in geval van een incident extra hulp nodig hebben. Let extra op kinderen, ouderen en mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Bedenk hoe ze eventueelgeholpen kunnen worden en praat hier met hen over.

  • Geluidsbelevingsonderzoek Westvoorne

    Van half maart tot begin april 2014 is een enquête afgenomen onder inwoners van de gemeente Westvoorne, om de geluidbeleving te onderzoeken. Op basis van een steekproef zijn 1498 huishoudens geselecteerd die een enquête toegestuurd hebben gekregen. In totaal zijn er 551 ingevulde vragenlijsten terug ontvangen: een respons van 37% die, vergeleken met landelijke enquêtes, behoorlijk hoog is. Wij zijn hier blij mee en willen alle inwoners bedanken die de vragenlijst hebben ingevuld.

    De resultaten van het onderzoek zijn beschreven in het rapport 'Geluidbelevingsonderzoek Westvoorne'.

    Te downloaden:

  • Doe mee met de 2e peiling! Digitaal burgerpanel Westvoorne

    Wilt u uw mening geven over de manier waarop de gemeente u informeert of betrekt bij haar plannen? Doe dan mee aan de 2e peiling van ons burgerpanel! Deze peiling, een digitale vragenlijst die u meteen kunt invullen, bevat vragen over de communicatiemiddelen van de gemeente Westvoorne. Met deze peiling kan de gemeente uw wensen in kaart brengen én meer gebruik maken van uw kennis. Zo kunnen wij  samen met u plannen en keuzes maken. De beste plannen en ideeën komen immers tot stand in goede samenwerking.

    Leden van ons burgerpanel hebben een mail ontvangen waarin ze zijn uitgenodigd om aan de 2e peiling mee te doen. Als u nog geen lid bent van ons burgerpanel kunt u zich aanmelden via www.westvoorne.nl/burgerpanel. U kunt gelijk meedoen aan onze peiling met het onderwerp ‘Communicatie’. Als u deelneemt aan het burgerpanel Westvoorne, dan ontvangt u enkele keren per jaar per e-mail een uitnodiging om een online vragenlijst in te vullen. Iedere peiling heeft een ander onderwerp en staat ongeveer 10 dagen online. Uw deelname aan het burgerpanel is anoniem en de door u ingevulde gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Na afloop van elke peiling krijgt u per e-mail de belangrijkste uitkomsten. Het onafhankelijke onderzoeksbureau I&O Research voert de werkzaamheden voor het burgerpanel van Westvoorne uit.

     De eerste peiling van het burgerpanel Westvoorne heeft eind 2014 plaats gevonden. De vragen van het onderzoek gingen over evenementen in de gemeente. Over de resultaten van het onderzoek zijn een nieuwsbrief en een factsheet gemaakt. U kunt deze downloaden via www.westvoorne.nl/burgerpanel.

     

  • De Huishoudelijke Hulp Toelage

    Te downloaden:

  • Crisisplan

    Te downloaden:

  • Crisisinfo op je mobiel

    Vanaf 8 november gaat NL-Alert van start. Een nieuw landelijk alarmeringssysteem van de Veiligheidsregio’s voor directe levens- of gezondheidsbedreigende situaties. Naast de bestaande middelen, zoals de alarmsirene, zal NL-Alert melden dát er iets aan de hand is, wát het is en wat u moet doen. Lees op www.nl-alert.nl hoe u uw mobiele telefoon instelt om de berichten te ontvangen.

    Hoe werkt het?

    NL-Alert gaat via cell broadcast. U hoeft deze functie alleen maar aan te zetten. Op het moment van een ramp of crisis, kan de overheid een korte tekstboodschap sturen naar iedereen die in het betreffende gebied is. NL-Alert is te vergelijken met sms-berichten. Alle telefoons die zich op dat moment in een bepaald gebied zijn, krijgen een bericht direct vanaf de zendmast. Deze manier heeft geen last van drukte op het netwerk. Daardoor is het betrouwbaarder dan sms. De berichten zijn gratis en de ontvangers zijn anoniem.

  • Basismodel meldcode Huiselijk geweld

    Te downloaden:

  • Auto-inbraak voorkomen

    Wat kunt u doen om een auto-inbraak te voorkomen?

    • Neem altijd alle waardevolle spullen mee uit de auto: mobiele telefoons, autoradio, navigatiesysteem, laptop, bluetooth apparatuur, foto- of videocamera, cd’s, autopapieren, jassen en tassen met inhoud.
    • Laat het handschoenenkastje open, zodat iedereen kan zien dat er niets kostbaars inzit.
    • Schakel de ‘bluetooth’-functie van apparaten (zoals telefoons en GPS-ontvangers) uit, want deze is van buiten de auto te detecteren.
    • Dieven zoeken ook onder uw stoelen, berg daar dus niets op.
    • Hebt u een stationcar? Dek dan de (lege) laadruimte niet af.
    • Parkeer uw auto als het even kan in het zicht en op een goed verlichte parkeerplaats.
    • Laat uw auto voorzien van een goedgekeurd alarmsysteem. Door met duidelijk zichtbare stickers aan te geven dat er een alarmsysteem in uw auto zit, schrikt u dieven extra af.

    Voor tips, ideeën en meldingen kunt u contact opnemen met de gemeente Westvoorne onder telefoonnummer (0181) 40 80 00 of door een e-mail te sturen naar gemeente@westvoorne.nl

     

Document download informatie:

Bestanden met de extensie .pdf kunnen gelezen worden met bijvoorbeeld: Adobe Reader Bestanden met de extensie .jpg kunnen gelezen worden met bijvoorbeeld: XnView

Inwoner
U bevindt zich op: Home > Inwoner > Informatie