Online afspraak maken 

Let op!

  • Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Het RvIG ( Rijksdienst voor Identiteitsgegevens) heeft echter geconstateerd dat er bij ID kaarten aangevraagd tussen 4 januari en 17 maart 2021 na het aanzetten van de inlogfunctie een storing in de chip ontstaat. Hierdoor kan het voorkomen dat de ID-kaart met een inlogfunctie niet goed wordt uitgelezen. Houders van ID-kaarten met een afgifte datum tussen 4 januari en 17 maart 2021 hebben tot 1 september 2022 de tijd om de ID-kaarten gratis om te wisselen. Lees verder op: http://www.digid.nl
  • Op 2 augustus 2021 wordt het nieuwe model van de Nederlandse identiteitskaart geïntroduceerd. Deze nieuw vormgegeven kaart bevat een EU-vlag met de letters NL, een nieuw Kinegram, twee vingerafdrukken van de houder (vanaf de leeftijd 12 jaar) en het BSN in een QR-code op de achterzijde van de kaart. I.v.m. dit nieuwe model moet er een update plaatsvinden van onze aanvraagsystemen. Hierdoor is het vanaf donderdag 29 juli 12.00 uur tot en met zondag 1 augustus niet mogelijk om (spoed)paspoorten en identiteitskaarten aan te vragen.

Identiteitskaart

Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa. U vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente. Na 5 werkdagen kunt u uw identiteitskaart afhalen.

Bekijk de openingstijden van het gemeentehuis

Hoe werkt het?

  • U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
  • Uw identiteitskaart dient u persoonlijk te komen ophalen bij het gemeentehuis. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt uw identiteitskaart. Haalt u ook een identiteitskaart voor uw kind op? Neem uw kind dan mee.
  • Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u die in bij de gemeente.
  • Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.

Lichamelijke of verstandelijke beperking

Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Als uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
  • Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
  • Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
  • Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
  • Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
  • Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Wat zijn de voorwaarden?

Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als u 18 jaar of ouder bent. Als u jonger bent dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.

Veilige kopie identiteitskaart

Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitskaart. Hebt u geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.

Wat kost het?

 

Tarieven reisdocumenten
Product Leeftijd kost Spoedaanvraag Geldigheid Verwerkingstijd Verwerkingstijd bij spoedaanvraag
ID kaart 18 jaar of ouder € 64,00 € 50,90 is 10 jaar geldig ligt na 5 werkdagen voor u klaar ligt na 1 werkdagen voor u klaar (als u na 12.00 een spoedaanvraag doet, kunt u het document na 2 werkdagen ophalen)
ID kaart jonger dan 18 jaar € 32,90 € 50,90 is 5 jaar geldig ligt na 5 werkdagen voor u klaar ligt na 1 werkdagen voor u klaar (als u na 14.00 een spoedaanvraag doet, kunt u het document na 2 werkdagen ophalen)

Wat moet ik meenemen?

  • Een goedgelijkende pasfoto die
    • niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag en
    • voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
  • Als u een tweede paspoort aanvraagt, neemt u bewijzen mee dat u het tweede paspoort nodig hebt.
  • Als uw paspoort in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Kinderen tot 12 jaar

  • Schriftelijke toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Gebruik hiervoor het formulier van de gemeente. U kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoeft u geen ingevuld formulier mee te nemen.
  • (Kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft.
  • Kinderen dienen zelf aanwezig te zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart.
  • Minimaal één ouder of verzorger dient aanwezig te zijn bij de aanvraag.
  • Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt van uw kind, ook als ze zijn verlopen.
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Spoedaanvraag

Als u uw identiteitskaart snel nodig hebt, doet u een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart voor 12.00 uur aanvraagt, kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur ophalen. Hier zijn extra kosten aan verbonden.

Reizen met kinderen

  • Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
  • Als u met uw kind naar het buitenland reist en u hebt een andere achternaam dan uw kind, dan hebt u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt.

Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid.

Handig om te weten

  • Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
  • Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
  • Als u van naam verandert, dient u een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.
  • Als u van geslacht verandert, dient u een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.

Aanvragen vanuit het buitenland

Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij een van de grensgemeenten in Nederland. Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken.

Met de tool van nederlandwereldwijd.nl is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool ziet u precies welke documenten u nodig hebt en kunt u online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt u veel tijd.

Meer informatie

U kunt uw identiteitskaart na 5 werkdagen afhalen. Als u een spoedaanvraag 's ochtends hebt gedaan, kunt u uw identiteitskaart de volgende werkdag afhalen.

Als u uw oude identiteitskaart niet meer hebt en u hebt geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.